موارد امکان جبران خسارت مازاد بر دیه و قصاص
نویسندگان
چکیده
منابع مشابه
جبران خسارت معنوی ناشی ازخسارات مازاد بر دیه
بحث از خسارتمعنوی و مصادیقمختلف آن و روشمحاسبه و جبرانزیانهای معنوی و در نهایت رویه محاکم قضایی، در مقامرسیدگی بهدعاوی راجع به اینگونه خسارات از موضوعات جالب و در عین حال نسبتاً پیچیدهی علم حقوق و تحقیقات حقوقی است. با وجود زمینههای مناسب درمتون قانونی جهت امکان جبران خسارت معنوی، هنوز اکثریت قریب به اتفاق محاکم از صدورحکم در مورد دعاوی که موضوع آن مطالبهی خسارتهای معنوی است امتناع می...
متن کاملمبنا و قلمرو خسارت مازاد بر دیه
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و اهتمام مسئولین نظام به قانونیت بخشیدن به نهادهای حقوق اسلامی، مسائلی مطرح شد که در فقه سابقه طرح نداشت. فقیهان معاصر برای پاسخ گویی به این مسائل، تلاش وافری به خرج داده و پاسخهایی فرا روی قانون گذار و دستگاه قضایی کشور نهادند. این پاسخها در همه موارد یکسان نبوده و احیاناً اختلاف نظر فقهی مشاهده می شود. از جمله مسائل یاد شده مسأله «خسارت مازاد بر دیه» است که هر چند ت...
متن کاملماهیت دیه: مجازات یا جبران خسارت
در اصطلاح فقهی، دیه به مالی گفته می¬شود که در برابر قتل، جرح و یا نقص عضو، پرداخت می¬شود. برخی از فقها با صراحت از دیه به¬عنوان مالی در برابر تلف نفس تعبیر کرده¬اند. آن¬چه در این تعاریف بسیار برجسته گردیده، معین بودن مقدار دیه می¬باشد؛ که برخی با توجه به آن، ماهیت دیه را مجازات دانسته¬اند. نکته دیگری که برای تبیین ماهیت دیه اهمیت دارد، جنس و مقدار دیه می¬باشد؛ فقهای متأخر شیعه از روایات باب، چن...
15 صفحه اولتحلیل انتقادی جایگاه «دیه» بر اساس ترتیب عقلانی روش های جبران خسارت
برای جبران آسیب های مالی، بر اساس ترتیب منطقی و عقلانی، سه روش قابل تصور است: اعاده وضع به حالت سابق (جبران عینی)، جبران مثلی و جبران قیمی. از آنجا که جبران از طرق اول و دوم در صدمات بدنی قابل تحقق نبوده، قانون مسئولیت مدنی 1339 روش سوم را اتخاذ نمود و تعیین میزان خسارت را به دادگاه سپرد. هم اکنون نیز همین تدبیر در قانون مجازات اسلامی 1392 در قالب نهاد دیه پذیرفته شده است. حال، با توجه به ترتیب...
متن کاملتعدد قتل و ضرورت پرداخت دیه افزون بر قصاص
قصاص نفس مجازاتی است که با هدف پاسداری از حرمت انسان و صیانت از حقوق وی در برابر کسانی که قصد جان او را داشته و حیاتش را نشانه گرفتهاند، تشریع شده است؛ به این معنا که قاتل جان خود را در برابر جانی که از دیگران گرفته است بهعنوان مجازات میپردازد. اما گاهی یک نفر اقدام به قتل چندین انسان میکند، و با توجه به اینکه تعدد جرم از علل مشدده مجازات است، در چنین شرایطی این پرسش مطرح میشود که آیا قصاص...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
حقوق اسلامیناشر: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
ISSN
دوره 10
شماره 36 2015
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023